Aanbevolen : Auto recycling - Opkoper mobilhome
 Location Citroen Mehari  thumbnail

Location Citroen Mehari

Published Jun 11, 22
7 min read

Een Citroën Méhari kopen?

De Citroën Méhari is een personenauto van het merk Citroën die tussen 1968 en 1988 werd geproduceerd. De auto is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met een carrosserie vervaardigd van ABS-kunststof. Er werd een versie met voorwielaandrijving geleverd en een versie met vierwielaandrijving. De naam verwijst naar het woord méhariste, een Franse koloniale soldaat uit Algerije, die een kameel berijdt.  Deze lichtgewicht terreinauto werd gebruikt voor recreatieve doeleinden, maar ook ingezet door het Franse leger en Gendarmerie. Hetzelfde concept, met de carrosserie en motor van een 2CV, werd ook ingezet voor productie in de derde wereld.

CONCEPT CITROËN E-MEHARI STYLED BY COURRÈGES

Citroën stelt op het autosalon van Genève 2016 de concept-car E-MEHARI "styled by Courrèges" voor. Een 100% elektrische cabriolet vol met positieve energie en getekend door twee parels van het Franse design. De Citroën FAF (Facile à Fabriquer) was een aluminiumversie van de 2CV die wel wat leek op een Méhari en bedoeld was voor Afrika. In Vietnam werd de Dalat geproduceerd. Daarnaast bestond er nog de uitvoering Pony die in Griekenland geproduceerd werd. De 4×4-versie werd in 1979 aan het programma toegevoegd. Het bleef echter een zeldzame verschijning, er zijn er nog geen 1500 van verkocht.

De citroen mehari styled by Courrèges is de vrucht van de samenwerking tussen twee visionaire en iconische Franse Merken: Citroën en het Modehuis Courrèges. Ongeveer 50 jaar na de lancering van de Méhari in 1968 werd de E-MEHARI in december 2015 onthuld. Deze 100% elektrische 4-zits cabriolet is een echte vrije vogel die zorgt voor fun en moderniteit. Het is een perfecte weerspiegeling van de waarden van Citroën: creativiteit, vrijheid en optimisme.

  Tegelijkertijd brengen het Modehuis Courrèges en zijn creaties met een jongen en vrije geest een omwenteling teweeg in de modewereld... Twee creatieve werelden die sinds mensenheugenis nauw verwant zijn en mekaar aanvullen. Vandaag snijden ze samen een nieuw hoofdstuk aan. En dit hoofdstuk is de concept-car Citroën E-MEHARI "styled by Courrèges". Concurrent Renault bracht als tegenhanger de Renault Rodeo op de markt, gebaseerd op een Renault 4. Die werd echter niet veel buiten Frankrijk geëxporteerd. In 1970 werd de Méhari naar de Verenigde Staten geëxporteerd.

Citroen Mehari 2018

Nog geen drie minuten later: telefoon. Daar was de garagehouder met de vraag of ik een AK 350 zocht. Ja, de kogel is door de kerk, ik zoek een AK 350. Dick had zijn werk kennelijk goed gedaan dus. Nou, die heb ik wel staan was het door de telefoon. citroen 2cv.

Hij heeft schade, maar is wel hard. Wij komen nu om te kijken. Vol adrenaline van Limburg naar Beest gereden. We ontmoeten de garagehouder bij een pomp, vanwaar wij naar een stalling reden. Daar aangekomen moest eerst het licht aan en de deur open (mehari citroen electrique). Ik zag hem al staan. Maar eerst moesten er nog andere auto s aan de kant, voordat de AK 350 naar buiten kon.

Inderdaad schade: de linkerkant van de cabine zat bij het dak in elkaar. De voorruit en zijruit in de bak waren gesneuveld. Ik stond perplex. Een heerlijke dans son jus AK 350. citroen mehari 4x4. Bert lag er al onder en concludeerde dat de auto weliswaar aangeroest, maar hard was. Ik vroeg de garagehouder of hij die schade kon maken? Ja, dat kan ik wel was het antwoord.

We spaken af, dat de garagehouder de auto zou repareren en op kenteken zou laten zetten. Service Na een paar maanden was de auto klaar en zou ik hem zaterdags ophalen. De dinsdagavond ervoor, ik lag al op bed: telefoon. citroen mehari kopen. Of ik op de Lindelaan in Oranjewoud woonde? Nee, ik woon op de Lindenlaan in Heerenveen.

Daar stond de garagehouder met de AK voor de deur. Wat een service. Gebruikte staat Nu heb ik besloten om deze auto in gebruikte staat te houden. Dus er wordt niet gespoten, maar wel geconserveerd - citroen mehari france. De auto wordt inwendig, maar ook uitwendig met R8 producten behandeld. s Winters rij ik niet, zeker niet door de pekel.

Als jullie dit lezen, is dit allemaal al in volle gang. Dan heb je eenmaal zo n auto, dan wil je er ook wat van dit specifieke voertuig weten. Zo kom ik er via de papieren achter dat ik de tweede eigenaar ben. De auto komt uit de Tarn, departement 81.

Pression Pneu Mehari Citroen

We kunnen aannemen, dat deze smid al behoorlijk op leeftijd is. Buiten de AK 350 heb ik ook nog een bril van de vorige eigenaar (citroen mehari wikipedia). Die lag nog in de auto bij aankomst in Nederland. Het is de bedoeling om in oktober van dit jaar met de AK 350 en bril af te reizen naar de Tarn.

Ik hoop, dat de man nog leeft. Voor een goede fles wijn wil hij vast wel op de foto bij de AK. Hoe dat verloopt, schrijf ik later wel. DE VERZAMELAAR It is mei sizzen net te dwan23 42 43 MUSEAAL Het mooiste museum van Nederland EDWIN GROEN Het mooiste museum van Nederland noemt hij het zelf en hij is er ook met recht trots op, Edwin Groen, fietsenhandelaar uit Heerhugowaard, die al jaren geleden zijn hart verpand heeft aan Citroëns en dan met name de Deux Chevaux - mehari citroen 2018.

Natuurlijk kan iedereen er een kijkje gaan nemen, maar dan op afspraak. Het museum is gevestigd in een vroeger Meubelzaak in Andijk. Een ruim pand met voldoende parkeergelegenheid en zeker de moeite waard. e-mehari citroen. Edwin Groen heeft zich gespecialiseerd in bijzondere exemplaren. Zo heeft hij een aantal auto s met 0 kilometer op de teller, een daarvan zelfs nog met alle oorspronkelijke verpakkingsmateriaal, dat wil zeggen dat er een paraffine laag op de lak zit (hij lijkt wel heel oud, maar is dus nog nieuwer den nieuw), de hoezen zitten nog over de bekleding.

De Eenden zijn toen verkocht en dat geld heeft de vader toen in twee andere auto s gestoken. Wellicht heeft u in de krant het verhaal gelezen over de Oudste Eend uit 1949, die Edwin recent gekocht heeft voor het recordbedrag van ,-. heller citroen mehari. Ook die staat natuurlijk in zijn museum.

Dit is een uniek exemplaar, een 2CV uit 1950, dat door een ingenieur van een uitgekiend systeem voorzien is, dat elke kanteling, elke hobbel, behalve door het uitstekende veersysteem, ook nog gedempt wordt door een systeem van verschillende motoren en kettingen. Op dit moment ziet het er een beetje oud en roestig uit, dus het is mogelijk dat het niet meer zo goed werkt als vroeger.

Verder staat er van elke 2CV wel een voorbeeld, twee Eenden gemaakt in Slough in Engeland, een groot aantal Besteleenden in verschillende kleuren en uitvoeringen. Een hele serie verrukkelijk roestige exemplaren die kunstwerken op zichzelf zijn. Naast 2CV s staan er ook HY s, Ami s, Dyanes, een mooi aantal Daf s, een aantal unieke Simca s en in een aparte winkel een aantal éénpersoons autootjes.

Citroen Mehari Replica



Hierdoor is er ook voor de niet autokenner heel veel moois te bekijken. Een oude bar, een snoepwinkel, een winkel met damesmode en een oude kappersstoel, een verzameling mattenkloppers en oude schaatsen, een drogisterij met alle formaten zeep die er bestaan hebben. Er is zelfs een replica van de eerste fietsenwinkel, waarin Edwin Groen begonnen is - citroen mehari azur.

We moesten hem wel opnieuw laten registreren en dat was verre van gemakkelijk. Zo wilde het Zwitserse Strassenverkehrsamt de geschiedenis van de auto weten. Ja, wat weet ik eigenlijk van deze auto? Als eerste heb ik het officiële Citroën-archief (Citroën Heritage, Frankrijk) om documentatie over onze 2CV gevraagd. Daaruit blijkt dat de auto een in Frankrijk gebouwde AZAM-export is met serienummer en chassisnummer De aankoop Ik ben al lang van plan om een keer een 2CV te kopen maar dat is er nooit van gekomen - autonomie citroen e mehari.





De 2CV werd niet goed verkocht en Citroën heeft toen besloten om alle onverkochte 2CV s te vernietigen omdat het te duur was ze naar Frankrijk terug te sturen. Onze auto is na aankomst aan de toenmalige Amerikaanse veiligheidseisen aangepast, hij kreeg een snelheidsmeter in mijlen, gevarenlichten en grotere koplampen.

Ongewoon is ook dat onze 2CV in twee landen is geregistreerd, in Amerika met nummerplaat QQ en in Zwitserland met nummerplaat LU Op zoek Wij schrijven september, 2017: de 2CV is nu 14 jaar in ons bezit, toch weten we nog maar weinig over de geschiedenis van de auto. Als we hem ergens parkeren, krijgen wij vaak vragen als, Waarom zijn de koplampen zo groot?, Waarom is het interieur anders? Het enige wat ik tot nu toe kan antwoorden is het verhaal over de aanpassing aan de Amerikaanse markt.

Wie was de eerste bezitter? Waar heeft hij/zij deze 2CV gekocht? Wie was de dealer en waar zat de importeur? Tijd om op zoek te gaan. Ik besluit een bezoek te brengen aan Bruce Perry, de vorige eigenaar (citroen 2cv). Als ik hem bel en vertel wat mijn doel is, reageert hij enthousiast en nodigt mij uit naar Bradford te komen en hem thuis op te zoeken (citroen mehari 1974).

Ik houd hem op de hoogte over het wel en wee van 2CV en over de avonturen die wij ermee beleven. Bradford ligt helemaal in het noorden van Pennsylvania vlak bij Buffalo (Niagara-watervallen) in de staat New York. Mijn startpunt is New Jersey: het is een hele tocht, maar na meer dan 6 uur rijden, word ik met open armen ontvangen.

Citroen Mehari 2015



Na het overlijden van de eerste eigenaar Alan Jones, kwam zijn beste vriend Bruce Perry in het bezit van de 2CV. Tot mijn verrassing is Jackie Jones, Alan s weduwe ook gekomen om over de auto te praten. Wat een energieke en vlotte vrouw! Zij heeft foto s meegenomen en vertelt me over de lange tochten die zij met de 2CV hebben gemaakt en hoeveel plezier zij van de auto hebben gehad.

Ongelooflijk, hier zit ik dan met het bewijs dat onze 2CV bij de Citroën-dealer Red Dellinger in Pennsylvania is gekocht! Wij sluiten de avond af met een gezellig dinertje. Natuurlijk is onze 2CV het middelpunt van het gesprek. Met z n drieën delen we een gevoel, een ervaring... Drie mensen ontmoeten elkaar in Bradford en de 2CV heeft ons samen gebracht, dat is toch fantastisch? Maar we zijn er nog niet, er komen nu andere vragen bij me op.

Uit deze antwoorden maak ik op dat onze 2CV via Brooklyn naar Pennsylvania is verstuurd. Als ik nog een keer door al mijn documenten over de 2CV blader, vind ik een kaartje van Brad Nauss. Toen ik de auto kocht, heeft Bruce Perry er voor mij opgeschreven: Hij heeft geholpen met de restauratie van de Citroën voor mijn vriend Alan Jones.

DASHBOARD

De oranjeachtige kleur van de concept-car zorgt voor een vrolijke toets in de cabine dankzij de oranje bekleding in glanzend vinyl over de volledige breedte van het dashboard en langs de luchtroosters.  Binnenin zijn de deuren, het dashboard en de achterbank, die herwerkt is in een vierkantige architectuur, bedekt met een wit leer.  Niet alleen de carrosserie maar ook de velgen zijn wit. Alleen een fel oranje omranding ter hoogte van de velgen onderstreept in alle transparantie de centrale veiligheidsboog. Het mobiele kofferluik biedt toegang tot de kofferruimte die voorzien is van een exclusieve bagagelijn, bestaande uit 3 modellen in wit leer en glanzend oranje vinyl contouren, volledig in harmonie met de geest van het voertuig

Het rijdende bewijs dat een langzame auto heel leuk kan zijn.

Sommige auto’s zijn gewoon briljant. Dat kan door van alles komen: karakter, historie, imperfecties of uitzonderlijke kwaliteiten. Bij de Citroen Méhari is het eigenlijk niet anders. Het is een van de meest iconische auto’s van de afgelopen 120 jaar autohistorie. Nou ja, auto. Het is eigenlijk heel erg ‘weinig auto’. Vier wielen, een paar stoelen, een motor en wat blik om alles bij elkaar te houden. Heel veel meer is het niet. Maar ja, zoals met de meeste dingen zit de ware schoonheid in de eenvoud. Het mooiste verhaal van de Eend is natuurlijk dat je eieren bij een boer kon ophalen en over weilanden en slechte wegen terug naar het dorp rijden, terwijl de eieren heel bleven. De 2CV bood een ongekend hoog comfort, dankzij de bijzonder soepele vering. Ondanks dat de Eend flink kon overhellen, bleef het chassis zélf recht staan. Mede dankzij de smalle banden, de relatief hoge rijhoogte en het lage gewicht kon je met eend behoorlijk van de gebaande paden af. De Citroën Méhari wordt beschouwd als een van de meest iconische auto’s in de autogeschiedenis. Al zit de schoonheid ervan vooral in de eenvoud: veel meer dan vier wielen, een paar stoelen, een motor en blik is het uiteindelijk niet. In deze blog zoomen we voor de gelegenheid even in op deze briljante personenauto van Citroën.

Afgeleide 2CV

De Méhari zag in 1968 het levenslicht als afgeleide van de Dyane, die op zijn beurt dan weer afstamde van de 2CV. Die laatste is natuurlijk welbekend als de geit of het eendje in Nederland. De Méhari moest een meer utilitaire versie worden van de 2CV, een gebruiksvoorwerp als het ware. Dat draaide niettemin anders uit: de wagen werd net heel populair als plezierauto en dat tot in de meest mondaine Franse badplaatsen. De naam Méhari verwijst naar een Noord-Afrikaans ras dromedarissen. Dat moest duidelijk maken dat de auto geschikt was voor eender welk terrein. Iets wat uiteindelijk niet alleen particulieren, maar ook avontuurlijke rallyrijders en zelfs het Franse leger wisten te appreciëren. De wagen kon bovendien wel wat gewicht dragen: tot wel 400 kilogram.

Constructie

De Méhari is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met daarop een frame dat de koets vervaardigd uit ABS-kunststof draagt. De auto was ontworpen door een grote plastic-fabrikant, vandaar het gebruik van kunststof. De Méhari werd zowel geleverd met voorwielaandrijving als vierwielaandrijving. Al is de versie met aandrijving op de vier wielen, de Méhari 4x4, een absolute zeldzaamheid. Er zijn er slechts 1.300 van gemaakt. Ook opvallend waren de vele kleuren met indrukwekkende namen als Hopi (rood), Montana (groen), Kalahari (beige), Tibesti (gifgroen), Kirghiz (oranje), Hoggar (roomwit), Atacama (geel) en Azur (wit met blauw).

Latest Posts

Welke Site Auto Verkopen

Published Dec 04, 23
5 min read

Auto Verkopen Welke Site

Published Nov 19, 23
2 min read